Alla inlägg den 20 maj 2009

Av Madeleine - 20 maj 2009 19:30

Älskar ni mazariner men tycker de är för jobbiga att göra?

Då ska ni få ett recept på dessa "fusk-mazariner" som är jättegoda!

 

MAZARIN-RUTOR 

Recept:

3 hg smör

4 1/2 dl socker

3 ägg

2 1/4 dl mjölk

1 hg sötmandel

8 st bittermandlar

4 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Glasyr:

3 dl florsocker

2-3 msk tunn hallonsylt


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en fyrkantig form (ca 45x35 cm) med bakplåtspapper.

2. Skålla och mal mandeln.

3. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, samt mjölken.

4. Blanda mandeln med mjöl och bakpulver. Rör ner detta i smeten.

5. Bred ut smeten i formen.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 20-30 minuter. Pröva med en sticka om den är klar.

7. När kakan kallnat breds glasyren på och kakan skärs i bitar i önskvärd storlek.


LYCKA TILL...! :-)


Av Madeleine - 20 maj 2009 17:45


Min lilla glá-skit tittade in en snabbsväng idag... :-)

Alltid lika roligt att se dig Charlie...!!! Du sprider glädje omkring dig!

Av Madeleine - 20 maj 2009 17:39


Jag har en "redig" tuva gräslök...

Den verkar trivas i odlingslådan...snart tar den över helt... ;-)

 


Jag beslutade mig för att göra en första skördning idag...

Det blev en hel del... 


Sköljd och klippt i småbitar...bara att frysa in...! PERFEKT...!

Snart har det vuxit upp lika mycket igen... :-)

Av Madeleine - 20 maj 2009 11:30


I morse tog jag min kaffekopp och gick en inspektionsrunda...

Det grönskar i Gisslarbo nu, häggen har nästan blommat ut.

 


Jag trampade nästan på den här lilla besökaren...

Vaddå...ser ni inte...? ;-)

Det är ju en sockersöt liten Padda...!

Den smälter verkligen in i täck-barken...! :-)


"Jannes björk" verkar ta sig nere vid dammen...

Den har han egenhändigt planterat där och han är mäkta stolt över den... Hi hi...!  Den såg verkligen inte ut mycket för världen när han planterade den...krokig o dan...! ;-)

Men den ser ut att räta till sig riktigt bra!

Björkar börjar på att vara rätt sällsynta runt dammen annars...bävern tar dem nämligen...en efter en...! :-(

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards