Direktlänk till inlägg 23 maj 2009

Recept till "Valskogs-Anna"...

Av Madeleine - 23 maj 2009 18:13


Du får ursäkta men du "råkade" komma med på bilden som jag tog på den gröna stolen Anna... ;-) *Förlåt*

(Men du är så söt så jag tyckte inte det gjorde något!) :-)

Här kommer ialla fall receptet på Melindas födelsedagstårta som du ville ha...

Observera att jag gjorde dubbel sats av det här receptet till Melinda! 


MARÄNGTÅRTA med Choklad, Hallon & Banan..
Sockerkaksbotten:

150 g smör

2 dl socker

3 tsk bakpulver

8 äggulor

3 dl mjöl

5 msk kakao (kan uteslutas om man vill ha ljus botten!)

4 msk mjölk


Marängsmet:

8 äggvitor

4 dl socker

Mandelspån


Fyllning:

6 dl vispgrädde

skivad banan, hallon (eller blåbär, jordgubbar, annanas, mandariner...)


Gör så här:

Rör smör och socker till en jämn porös smet. Tillsätt bakpulver. Tillsätt äggulorna, ett i sänder och rör om ordentligt.


Rör i mjöl och kakao. Tillsätt mjölken.


Bred ut smeten i en långpanna (ca 30-45 cm) klädd med bakplåtspapper.


Vispa äggvitorna till fast skum. Tillsätt socker och fortsätt vispa marängmassan några minuter.


Bred marängmassan ovanpå smeten i långpannan.

Strö över mandelspån.


Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader ca 1 timme.

Låt kakan kallna helt innan du tar loss den från pappret!

Annars sjunker den ihop totalt!


Dela kakan/tårtan på mitten. Lossa den försiktigt från pappret.

Lägg den ena halvan på ett fat.

Vispa grädden och bred den över halvan. Lägg på hallon och skivade bananer (eller vad du vill ha).


Lägg den andra halvan ovanpå.

Förvara tårtan i kylskåp. Den bör helst ätas samma dag, annars sjunker den ihop en del. Grädden i fyllningen gör nämligen att marängen i det understa lagret smälter...


LYCKA TILL ANNA!

(kul att du tyckte om den!)




 
 
Julia

Julia

23 maj 2009 21:35

Ännu en kanonrecept som måste provas... Tårtan ser jättegod ut, kommer säkert att "gå hem" hos min gottegris till make, han älskar godsaker och bakar gärna mjuka kakor. Här får du ett favoritrecept :)

Kärleksmums:

150gr smör eller margarin
2 ägg
3dl strösocker
3tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2msk cacao
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl

Smält smöret, låt svalna
vispa ägg och socker pösigt

blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och cacao sikta ner i äggsmeten

tillsätt sedan mjölk och matfett
vispa till en slät smet

Häll i en form 40x32 med minst 3 cm hög kant klädd med bakplåtspapper
Grädda nederst i ugn 10-15 minuter i ca 200 grader

Glasyren:

50gr smält smör (ska vara ljummen och rinnande när det övriga ingrediencerna blandas i)
3msk starkt kaffe
1msk cacao
2tsk vaniljsocker
3dl florsocker.

Blanda och bred den varma glasyren över kakan
strö över cocosflingor, låt glasyren stelna
och skär den i fyrkantiga bitar.

Hoppas att detta faller er i smaken *S*

Kram/Julia

http://http;//hjulia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Madde

23 maj 2009 23:33

Tack Julia för det "smarriga" receptet!
Jag brukar göra en liknande variant med hackade nötter istället för cocos!
Ha de gott! Kram/Madde

 
Melinda

Melinda

24 maj 2009 10:04

Ja visst är hon söt min Anna ;)
En riktigt fin vän !! Tack för den goda tårtan Mamma!

http://www.melindasvardag.blogg.se

 
Julia

Julia

24 maj 2009 10:31

HUR gör man om man vill ha bilder inne i texten som du har... Fått ett förslag iofs som kommentar till morgonens blogg, men jag fattar inte endå.
Jag kan anpassa bilder men dom hamnar åvanför eller under den skrivna texten.

Kan inte du försöka hjälpa/lära mig...

Känner mig som Nalle Puh, med mycket liten hjärna *L*

Kram/Julia

http://hjulia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

24 maj 2009 10:46

Tänk att jag fastnade fast du tog kort på stolen ;-)

Tack så mycket för receptet, jag ska göra mitt bästa för att få den lika god som du. Det blir nog svårt!

Stor kram
Valskogs-Anna :-)

 
Ingen bild

Madde

24 maj 2009 11:30

Det är inte alls svårt att få in bilderna i texten Julia!

*Ladda upp bilden.
*Dubbelklicka på bilden.
*Högerklicka på bilden, välj kopiera.
*Stäng bilden på krysset.
*Placera markören i texten där du vill ha bilden.
*Högerklicka, välj klistra in.

Hur enkelt som helst! Det klarar du lätt även med Nalle Phu-hjärna! ;-) KRAM

 
Julia

Julia

24 maj 2009 14:26

Som tur är har jag lite mer mellan öronen än sagda nalle *S*, men det var din enkla förklaring som gjorde susen :)

Tack igen!
Kram/Julia

http://hjulia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine - 24 november 2009 20:55

  Idag tog jag mig en tur ut i skogen. Jag plockade olika sorters mossa och lite annat smått o gott...   Väl hemma igen letade jag fram en gammal korg...   Resultatet ser du här...!    Tänk vilken effekt det blir av att blanda lite ol...

Av Madeleine - 22 november 2009 20:25


  Gör som mig och min polare "Dö-Nick"... ;) *fniss* Tänd ett ljus, plocka fram en bra bok och myyyys...   Det kan man göra med gott samvete såna här "regn-rusk-dagar"!!!          KRAM!     ...

Av Madeleine - 13 november 2009 11:20


  och ner som en pannkaka...! Är det inte så man brukar säga?   Det blir ju inte alltid som man hoppas och vill...   I och för sig bad jag om nya utmaningar, och det har jag fått! Inte på det sätt som jag hade tänkt mig... men likväl en...

Av Madeleine - 6 november 2009 18:39


Nu är jag i mitt rätta element... Skorpionens tecken...!    Känner mig återigen sugen på utmaningar...vill ha fördjupad kunskap... En sak har jag lärt mig...Kunskap är makt...!!! Men helst av allt vill jag ha pengar...MASSOR...NUUUU!   (D...

Av Madeleine - 29 oktober 2009 20:07


  Imorse satte jag lilltösa på tåget upp till norr igen... Det har varit så roligt att ha henne hemma under några dagar...!   Det blir en sån påtaglig tystnad i huset efter henne...*fniss*... Lillskruttan kan "surra" hon... ;) Och det liv...

Ovido - Quiz & Flashcards